Jeg er ikke dogmatisk omkring det, men min erfaring viser tydeligt, at de fleste talere ikke opnår positive resultater, når de tillader deltagerne at afbryde frit under en præsentation. Medmindre det er en bevidst del af din stil – et stærkt greb – eller du er en exceptionel facilitator, der nemt kan genvinde kontrollen, vil du sandsynligvis miste overblikket over tiden. Du risikerer også at blive mødt med irrelevante eller potentielt irriterende spørgsmål – eller at skulle håndtere besværlige deltagere, hvis primære mål er at høre sig selv tale eller teste din tålmodighed.
Selvfølgelig skal deltagerne opfordres til at udfordre dig og bede om uddybninger eller forklaringer, men dette kan håndteres langt mere effektivt ved at facilitere spørgsmål efter, at du har afsluttet din præsentation.
I stedet kan du gøre dit publikum til aktive deltagere ved at skabe interaktion og involvering undervejs i din præsentation. Dette hjælper med at undgå den frygtede “envejskommunikation”, som kan få deltagerne til at miste interessen.
Den enkleste tilgang er at aftale med din kunde på forhånd, at du holder din præsentation uden afbrydelser og først besvarer spørgsmål bagefter. Som en ekstra bonus får du også applaus to gange – først når du afslutter din præsentation og igen, når du runder Q&A-sessionen af!